En bra dag på Gärdet


Måndag 23 april. Trampade ut till Gärdet för att få till en träningstund och försöka få upp självförtroendet lite igen efter söndagens hårda lärdommar på Pilängen i Örebro. Det var lite lätta moln som byggde på, en svag vind som vred runt lite och rätt varmskönt i solen, så jag riggade snabbt och började snurra upp min A2a.

Första acken började lite svagt men plockade nån 2 minutare här och där mellan en massa bomkast, plötsligt så hittade jag storlyftet och följde med långt ner i lä, speedklaffad upp förbi mig igen och cirklade upp lite innan jag landade på ca 10 minuter lite lätt tillfreds med mitt flygande.


Andra acken bjöd på en start med två plockade lyft men sen vart det betydligt svårare med massor av rätt orörlig men svagt dragig luft och svalnade temp, kändes som att ett mörkt moln en bit bort damsög fältet på all varm luft och lyft. Kastade frenetiskt men plockade bara bomflyg på bomflyg.


När jag bytte till tredje acken så klarnade det upp ordentligt och solen värmde upp fältet igen så det började röra på sig en hel del. Jag fick en riktig flygfest där jag fick plocka lyft på lyft på lyft, det blev en bra rad av fina tider och jag tror att det är den bästa sessionen jag loggat hittils, bara 5 bommar av 19 kast. När jag landade tillslut så kändes det som en skön lättnad att det hade blivit så många bra flyg och äntligen kändes det lite bättre i flygegot.


Packade ner och trampade hem lite urflugen efter en fika på 7-11 vid Vallhallavägen och var rätt glad över att flygandet hade fungerat bättre än gårdagens knäckare. Men också fast besluten att träna mer och mer fokuserat på moment, luftläsning och framförallt på mina kast, de behöver verkligen bli konsekvent högre. Det kommer både bli utmanande och kul...

Tobias aka Flufracka

Kommentarer