Tillbaks i sadeln


Torsdag 12 april. Efter att ha fått en rad bomdagar och rätt kassa flyg de senaste gångerna jag luftat Avan så kändes det lite som att jag tappat allt fingerspitzgefyll på stortermikkärran och rätt stor frustration hade infunnit sig. När det lovades fint väder och svag vind på torsdagen så planerade jag upp att få till en flygsession innan jobbet, men grundtanken var att få premiärflyga en av mina nya DLG-kärror. Dock så lyckades jag inte lösa transportfrågan på ett bra sätt så i panik så hann jag ladda en ack och packa Avan och kom iväg vid 18 så att jag kunde få ut 1,5 timme innan jobbet.

Väl på plats så visade det sig att det inte bara var rugbyträningsdag med två stora grupper på fältet, utan även två skärmflygningsgrupper övad friskt i den svaga vinden. Jag fick nöja mig med en smal remsa längs staketet och riggade snabbt och stog snart kastklar. Jag lät Avan surra upp rätt högt och sen blev det en myckte trivsam session svagtermikflyg, för det fanns klart lyft att nosa på men det var överlag väldigt vagt och otydligt. Dock hade jag trimmat om lite sen sist och fått till en mycket bättre glidvinkel så Avan flög som bäst trots förhållandenan.

Målet var en ESU-omgång och allt klaffade perfekt från start, fick snart till tre kanonflyg i rad trots att det bara blev väldigt försiktiga cirklingar och en del delfinflyg. Men det tillsammans med bra landningar gjorde att jag loggade mina högsta poäng någonsin i ESU och det kändes verkligen som om jag fått känslan åter.

ESU-omgången blev så här:
1: 480 - 4 - 18 + 30 = 488p
2: 480 - 5 - 16 + 30 = 489p
3: 420 + 57 - 16 + 27 = 488p

Temp: 7C = 22,5p

Totalt: 488 + 489 + 488 + 22,5 = 1487,5p

Avslutade med ett skönt avslappnat flyg som var lite löst inriktat på distans så jag lät Avan runda fältet och hittade lite lyft på slutet så fick nästan exakt 10 minuter. Packade sen ner väldigt tillfreds och trampade iväg till jobbet. Äntligen en bra termikflygning igen.

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer