Upp och ner i blött Örebro


Helgen 21 och 22 april var helfokuserad på DLG, RFK Ikaros arrangerade Hand Launch Clinic 2012 på lördagen och HLG Open på söndagen. Jag fick åka ner tidigt på lördagmorgonen med Peter Jubel och Johan Sjöborg och även om vi vart lite sena så var vi inte sist till stugan i alla fall. Väl bänkade så blev det en intressant sittning med genomgång av diverse ämnen relaterade till DLG och det frågades och diskuterades friskt hela tiden och våra föreläsare utvecklade resonemangen ordentligt för att stilla vår nyfikenhet. Allteftersom tiden gick efter lunch började dock alla att skruva på sig av flygsug då vädret utanför fönstret bara blev bättre och bättre, så tillslut blev det flygsessionpaus och stugan tömdes fort.






Fältet var dock lite blött men det avskräckte inte utan snart var det fullt av kastande piloter som jagade den trivsamt bubblande luften från alla hörn av fältet. Det var en ovanlig känsla men kul att se så många plan i luften samtidigt då jag i princip alltid flyger DLG ensam, nu fanns det massor av indikationer på hur luften var och man kunde verkligen hitta och haka på de bubblor som andra markerade. Det blev en lång och mycket rolig session med en hel del hugg och tyvärr ett längre avbrott på grund av att fenan lossnade i en lite hård landning, men tack var lite lånad CA av Jens från Danmark så fick jag på den igen snabbt. Andra acken började lite blygsamt men blev snart bättre, tyvärr fyllde jag minnet på loggern då jag glömt att tömma den innan helgen, så jag fick inte med de fyra långa höga flygen jag fick till på rad innan jag avslutade. Men de kändes som väldigt bra pepp inför söndagns tävling.



Efter flygpausen så visades det lite lagningsteknik, praktiska demonstrationer av reparationer och lite allmäna tips att ta till sig som var mycket intressanta. Sen var clinicen avslutad för dagen och jag passade på att premiärflyga min Edgevingade kärra i kvällsluften och den flög mycket bra och fint efter lite trimmning, snabbare och lite annorlund mot min gamla A2a så jag blev väldigt förtjust i den på en gång. Jag var helt inställd på att premiärflyga min Polaris också men ett glapp i en servosladd gjorde att den stannade på marken för resten av helgen tyvärr. Det var ett flertal kärror i luften hela tiden fram till middagen och alla verkade nöjda med att ha fått såpass bra luft att flyga i under seneftermiddagen trots nåt enstaka missöde.






Kvällens middag blev en trevsam tillställning och allteftersom den gick blev ljudnivån och trivselfaktorn allt högre och trots visst dryckesflöde så var det nästan helt tyst och somnat vid 1-tiden. Nog drogs det en del timmer när man vaknade till på natten men det var en orkestar alla deltog i så sömnen stördes inte nämnvärt av det jämna bruset, det lät som att sova vid en fors ungefär.



När vi vaknade nästa morgon så öste regnet ner och efter en långsam frukost så satt vi av tiden ett tag och vid 10-tiden så började det avta för att tillslut upphöra helt. Alla rusade ut ur stugan och snart var den lilla tältstaden uppställd på det väldigt blöta fältet och första omgången ropades ut. Vi hade blivit uppdelade i flyggrupper kvällen innan och eftersom vi var 21 stycken så blev det tre grupper. Jag var i den andra gruppen på första momentet som var 3x3, så tittade nogrant på och försökte läsa av om det fanns någon bra indikationer eller områden som genererade återkommande bra luft.







Jag velade lite över mitt planval men efter en stund så bestämde jag mig för att flyga Edgekärran för att jag blivit så impad av den dan innan och tyckte att jag kom lite högre med den i kasten. Så när det blev vår grupps tur så tog jag den och klaffsade lätt nervös ut på fältet för min första tävling i DLG. Här följer en enkel genomgång av hur det gick i momenten:


1 - 3x3: Gjorde lite svagare kast än önskat och skrapade ihop tid men fick inte till det direkt, mest lättad att första omgången var avklarad.

2 - Sista och näst sista: Väntade lite och lät de bättre visa luften, kastade och hittade ok luft som jag cirklade i ner mot trädgränsen med höjdvinst, planet gick dock ur syn ovanför träden och jag tappade höjd när jag jobbade för att se det igen. Hade dock en bra tid på gång men höjden räckte inte för återflyget och jag landade ute. Fick springa en bra bit och hämta och kom helt ut fokus, så resten av momentet räckte knappt till att skrapa ihop lite tid.

Det var lunchpaus efter 2 moment och det serverades fint grillade burgare borta vid stugan. Det var ett skönt avbrott och en chans att slappna av och få till fokus igen.

3 - Alla upp, sist ner: Fick till ett bra första kast och hittade ok luft och tog 3 minuter. Andra kast så hookade jag lite och fick låg höjd så det blev en kort tid. Tredje så
hittade jag fint lyft och kunde cirkla mig till 3 minuter. Kändes bra när jag gick av fältet.

4 - Öka 15 sekunder: Började bra, hade rätt snabba vändningar och tog tiderna upp till 1,30 då jag landade en sekund kort och då fastnade jag där i 3 kast så missade 1,45 och 2.

5 - Poker: Hade kommit ur fokus igen och fastnad på mitt första kast på 1,30 så fick kasta om några gånger och hookade flera kast och tappade alla chanser till att få till någon tid.

6 - Sista: Försökte samla mig och väntade in att andra skulle markera luften men de som hittade var så långt bort att jag inte kunde nå ut dit från min låga kasthöjd. Hittade svagt lyft tillslut och höll mig flytande men lyckades kurva ur och fick en kort tid. Slet tills tiden var ute men fick inte till det.

Det var med blandade känslor jag gick av fältet, dels så var rätt knäckt av att inte få ihop mitt flygande, men samtidigt så hade det varit väldigt roligt och enormt utmanande så avskräckt var jag verkligen inte. Snarare så fanns det en väldig revanchlust och jag började genast gå igenom i huvudet och analysera vad, var och hur det gått fel, vad som jag ska fokusera på framöver, och det är en process som pågår fortfarande.

Efter en stund blev det prisutdelning och den välförtjänta vinnaren Håkan Sjöberg som tog 1000 i alla momenten fick ta emot pokalen med glad uppsyn, vad jag förstått så har han verkligen tränat hårt under vintern och våren, och det verkade verkligen ha gett resultat.



Resultat:
1: Håkan Sjöberg
2: Sören Svanteson
3: Jonas Ekman

Sen var det bara att tacka för arrangemanget och sätta sig i bilen för hemfärd, och jag var så utflugen och mentalt trött att jag satt och klippte med ögonen hela vägen till Stockholm. Det blev en kul och bra helg med både upp och nergångar, massor med nya och trevliga bekantskaper och den 6 maj är det dags för nästa tävling. Jag ser fram mot den...

Tobias aka Fluffracka

Stort tack till Matti Pigg för bilderna.

























Kommentarer