Vindvirrning och nytt hang



Tisdagen den 13 mars så tog vi oss ut till Kungshamn för att få en starkvindsession i den NV som lovades, både Micke och jag var sugna på att få en sesh med stora gungor och bra fart. Men när vi väl klättrat upp genom skogen så gapade vi faktiskt av förvåning, för det blåste en stadig SO trots att alla vindstationer i stan fortfarande visade mellan NV till NNV. Mycket konstig vindvirring och vi väntade en bra stund utan någon förändring så det var inte bara en by eller nån lokal svängning. Men vi testade att flyga på den lilla sida av berget som gav lite lyft och fick en stunds väldigt hoppig, turbulent och hålig flygning med våra Weaslar. Men det kändes verkligen inte som det lyft som vi hade hoppats på, så vi bestämde oss för packa ihop och rulla ut för att testa ett nytt hang som Olof hittat längre ut vid Höggarnsfjärden, Risbergsklippan.



Så efter ha tråcklat oss igenom lite slingriga vägar ut så parkerade vi snart 10 meter från hanget och kunde konstatera att det blåste bra rakt på tack vare en strategisk placerad flaggstång med vimpel. Vi såg det som ett gott tecken att en örn seglade förbi lite högt upp i vinden och verkade helt oberörd av blåsten, bara lite indragna vingar så lyftet var det nog inget fel på.



Hanget såg mycket bra ut dock kanske lite smalt men vi riggade och kastade snart ut den fina vinden. Och det visade sig vara ett kalasbra lyft med jämnt och fint tryck hela tiden, dessutom betydligt bredare än väntat och härligt stabilt utan turbulens eller hoppighet i byarna.





Jag hade ballastat min Frettchen med 150g stålstång fasttejpad på undersidan och gladde mig åt den sköna och stora starkvinds aerobatiken där man kunde hämta ut hur mycket energi som helst. Det blev stora gungor, loopar och rollkedjor över hela horisonten för min del, Micke lät sin Halfpipe svepa loss ordentligt och den gick som ett halt spjut i vinden utan ballast. Vi lät planen svepa upp hela den blå himlen i det sena eftermiddagsljuset och vinden ven mellan tänderna på våra stora leenden. En episkt bra starkvindsession helt klart.





Landningarna gick smidigt för det fanns lite träd att smyga in i lä bakom när man lyckats pressa ner sig lågt och svepte in över klippan. Så när vi packade ihop så var det med hela plan och nöjda miner. Dock fick dagen min längtan efter något ännu halare och tyngre växte växa ordentligt, min Frettchen flyger bra i starkvind men i sån här blåst kände jag att det skulle ha varit ännu bättre med en riktigt hal och tung "blysläde" att att spetsa vinden med. Första steget blir att få upp min Bluto på byggbordet snarast och sen ska det funderas fram nåt liknande en Jart i EPP eller annat tåligt material. Vi får se...



Tobias aka Fluffracka

Kommentarer