Servodöd och Avakurvning



Söndag 18 mars. Trampade ut glad i sinnet till Gärdet, tänkte logga årets första träningsdag där och vädret var fin fint med svag vind, sol och trevlig temperatur. Packade upp och började snurra upp A2:an i det blå, det fanns en hel del lyft att jaga men det var lite svagare än väntat. Fick ut en del fina flyg med lite skön cirkling i blyga bubblor men lyckades inte få hiss upp i höjden, men kul var det ändå.

Efter ca 40 minuter så hade jag ett bomflyg, kom ner rätt snabbt och landade mjukt en bit bort, när jag fällde upp skevarna så såg jag att vänster fastnade med ca en cm kvar till neutralläget. Jag lyfte upp planet och kollade om det gick att klaffa ner, men ack nej det va helt stendött. Så typiskt och surt, men tur ändå att det dog på marken och inte högt upp i luften.

Packade ihop hastigt och trampade hem i ilfart, hämtade Ava:n och trampade vidare ut till Årsta, väl där hade jag 1,5 timme tills jobbet började. Så snabbriggade och efter en grundlig förflygcheck så surrade den upp mot den alltmer mulnande himlen för årets första ESU försök. Nog fanns det termik att ta av men rostig som jag var på Ava:n så tog det en stund innan vi var kompisar men sen så började vi ha kul ihop igen.

Hann få ut fem flyg på innan det var dags att packa ihop och trampa till jobbet. Det första tog jag ingen tid på utan flög bara för att få känn på det igen, men de andra fyra såg ut så här:

2: Motor: 18s - flygtid: 5m 14s - landning: 1m
3: Motor: 15s - flygtid: 7m 42s - landning: 4m
4: Motor: 16s - flygtid: 5m 46s - landning: 1m
5: Motor: 16s - flygtid: 6m 16s - landning: 1m

Så landningarna gick bra men termikjakten lämnade en del att önska, mer tid kommer att läggas på de framöver helt klart. Avsaknaden av skevar gjorde också att jag kände en lätt frustration över kurvningen eftersom jag är så influgen på min A2:a nu och givetvis började kuggarna mala i huvudet, kanske dags att skaffa nytt med skevar och klaffar? Hmmm, det kommer det att grunnas på en del framöver.

Det blev en blandad dag med en del stress för att få smaka på termiken, men det blev nåt flyget i den i alla fall...



Tobias aka Fluffracka

Kommentarer