Filmåterblick 6 - Multifun redux

Den här rullen från dagen då jag hade återpremiären av min Multifun, ett plan jag köpte och byggde sommaren 2010. Jag hade tänkt att det skulle bli mitt första riktiga hangplan och jag la ner en lång byggtid och klädde det ordentligt och så snyggt jag kunde. Tyvärr blev det alldelles för tungt, så trots en massa försök till att få det i luften på diverse hang så flög det alltid som en buss och längtade uppenbarligen väldigt mycket efter marken, för det var alltid där det hamnde mycket snart. Så jag gav upp, ställde det i ett hörn och lärde mig flyga hang med betydligt bättre och roligare plan.

Men efter att ha kommit igång ordentligt med flygandet så tänkte jag att det kunde vara kul att få till Multifunen så att den gick att flyga med, antingen så skulle det bli en totalrenovering och förbättringen eller så skulle den gå i sopen. Så jag rev av all klädsel och gjorde om den från scratch, kortade och slimmade kroppen, gjorde nya skevroder, installerade om och klädde den med laminatfilm. När den väl var klar så blev premiären på Kungshamn en trivsamt blåsig men något turbulent dag i april.

Och den flög kalasfint och var mycket kvick på rodren, den flög hur kul som helst och lovade an massa roliga aerobatik sessioner för framtiden. Den flög verkligen totalt annorlunda och med både fart och rörlighet, så projekt renovering var klart lyckat. Efter premiärflyget så blev det en stunds filmande och sen en liten rulle som gav lite försmak av hur mycket kul flygtid en Multifun kan ge.



Tobias aka Fluffracka

Kommentarer