Vindblåsta bubblor på Årsta



Onsdagen den 14 mars så hade jag några timmar över på eftermiddagen mellan ett möte och nattens jobb så jag passade på att få en träningstund på Årstafälte med min A2. Det blåste lite mer än väntat inledningsvis, runt 4 - 5 m/s, men jag kände att det bara var nyttigt att flyga i lite mer vind än vanligt och jag var mycket sugen på att testa med de nya inställningarna jag programerat in. Så jag ballastade upp kärran till 330g och började kasta.

Efter 2 uppvärmningskast så högg det fint och sen följde en rad av bra tider i den vindblåsta men klart bubbliga luften, fick ut 3 stycken över 3 min, 4 stycken över 2 min och en över 5 min. Under 5 minutaren var jag långt ner i lä och speedklaffade mig tillbaka och fick mjölka en bubbla till. Landade mycket nöjd med 9 hugg på 20 kast.

Andra acken så hade vinden lugnat ner sig lite och nu var det fint bubbligt men lite svagare för solen började närma sig horisonten. Det högg på en gång och jag plockade en rad fina flyg igen, alla över 2 min och en nära 3 min. Jag gjorde en också en radda testkast med en annan teknik för lite mer uvärdering, men har inte bestämt mig ännu vilken som är effektivast. Av de 13 kast jag gjorde för att jaga så fick jag hugg på 9, så jag packade ner väldigt nöjd med träningen och de nya inställningarna.





Tobias aka Fluffracka

Kommentarer