Grönmarkstermik på Årsta



Måndagen den 27:e februari bjöd på fint väder men med sakta ökande vindar, jag hade planerat att flyga lite DLG men vinden fick mig att tveka om det var värt att ta sig ut. Efter lite mer velande så gav jag mig iväg tillslut, tänkte att lite kastträning går ju bra även om vinden ökar på och det behövs ju helt klart. När jag trampat dit och riggade så märktes det att vinden avtagit lite så det kändes ju bra. Och att snön smält bort nästan helt och hållet över hela fältet kändes väldigt uppmuntrande, äntligen kunde man ta riktig ansats igen utan att riskera att halka.

Började kasta och hittade lyft på en gång, fick till två stycken 2 minutare och det var riktiga fina definerade bubblor att kurva i, inte det vaga och svaga vinterlyftet jag äggskalskrapat i hittills i år. Jag blev väldigt sugen på jakten och efter några bomkast så högg det ordentligt igen, och sen fick jag äntligen kurva upp i höjden och gå långt bak ner i lä innan jag fick speedklaffa och dyka mig tillbaka till fältet. Det kände som hela ansiktet skulle spricka av smajlet när jag såg tiden på 3,14 på timern. Sen följde en mycket trivsam session med en räcka av bra tider i riktig trevliga bubblor, dagens bästa blev en 3,28 och det kändes bra att sen logga ett till flyg över tre minuter med en 3,12.

När acken var slut och det var dags att byta så gick solen in i molnkanten som täckte horisonten och det blev märkbart svalare, så när jag bytt och satte igång att kasta igen så ägnade jag tiden till solen gått ner med att kastträna. Prövade lite olika finjusteringar och ansatsvarianter för att se om det fanns lite höjd att vinna och utfallet blev att jag insåg att jag måste ägna mer tid åt detta framöver. Packade tillslut ner när det mörknade och rullade hem sugen på mer termikdagar som den här.



Tobias aka Fluffracka

Kommentarer