Bomdag och hangvinst


Fredag 23 mars. Hade lite hopp om att få till lite termikjakt med Avan eftersom det lovades avtagande vind, sol och värme. När jag kollade på väderstationerna så började vinden avta och jag packade snabbt ihop och trampade ut till Årsta. Väl där blåste det mer än väntat och jag kände mig lite tveksam till att rigga och flyga, men efter lite velande så riggade jag och lät Avan surra upp i skyn.

Tyvärr ökade vinden hela tiden och det var riktigt svårfluget med väldigt lite lyftkänningar, så det blev mest några snabba cirklingar i blåsten och sen speedklaff tillbaka till fältet. Under en inflygningsväng med rätt bra fart så tog markturbulensen och tippade Avan på högkant och den satte vingspetsen i marken, och föll över på rygg med en duns. Jag förbannade mig själv för att ha chansat i vinden när jag sprang bort till planet, men som tur var så var det bara en reva i klädseln på den vingtippsida som tagit i marken. Jag tejpad ihop den och efter en liten genomgång så flög jag ett kort flyg bara för att komma upp i sadeln igen, sen packade jag ihop och trampade hem en aning frustrerad.

Väl hemma så hörde Olof av sig och jag packade raskt några hangkärror och snart var vi ute på Kungshamnsklippan, men där var vinden helt klart i avtagande typiskt nog. Vi kastade ut men det var inte mycket lyft kvar så det blev en kort skrapig session på mindre än en halvtimme innan botten gick ur och vi insåg att det var kört. Bara att packa ihop och lite bittert promenera ner till bilen. En riktig bomdag helt klart.

Men vi tog tillvara på den sista timmen dagsljus och åkte och rekade ett nytt hang Olof hitta på satellitkarta, och det var ett väldigt litet men trevligt hang som ska testas när vinden är rätt. Så dagen avslutades i dur trots allt...

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer