Vagvindsdag på Korpberget



I tisdags så visade sig Korberget vara riktigt vindvagt och vi fick bara en kort session innan det vred så mycket mot syd att det inte bar längre. Micke hade en dubbelpremiär, först luftsatte han sin renoverade NCFM Halpipe, som nu var hal och fin igen med klädsel av laminatfilm och tejp. Och den flög verkligen fint trots det lite lynninga lyftet, riktigt snabb och svepig flöt den fram och visade samma förvånansvärt sköna fartbärighet även i svag vind som vid urpremiären hösten 2010.



Jag tog en session med min Multifun och fick en halvtimme med lite vag aerobatik som blandades med lite skrapning efter höjd och några ofrivilliga sättningar när den halkade under lyftkanten. Tyvärr vagade vinden ur helt tillslut och jag fick paniklanda i snön på klipphyllan under oss så jag bestämde mig för att ta den ur leken innan jag råkade sätta den ännu längre nedanför kanten. Snön och det halkiga underlaget inbjöd inte till att tänka sig en runtklättring nere på de mer exponerade delarna av klippan.

Så jag fortsatte med en kort Weaselflygning, men nu hade lyftet helt tappat trycket och det var håligt och turbulent så jag fick den bara att mest att flaxa omkring nära kanten och sjunka igenom lite då och då. Efter en snar landning så tittade jag på när Micke luftsatte sin nylaminerade Fox med elmotor i nosen och den flög fantastiskt fint i det kassa lyftet.





Efter att han surrat upp den en bit så lyckades han hitta en åder av lyft och kunde ligga och svepa fint i den en halvtimme innan vinden vred över ännu mer mot syd och botten gick ur helt och hållet. Efter en lätt snösättning så packade vi ner och och tog oss hemåt i skymningen och konstaterade att vi nog lyckats pricka dagens vindkantring helt perfekt. Men också att Korpis kommer att leverera skönt lyft snart igen utan tvekan...

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer