Termik serverad kall på Årsta


I måndags så visade sig vädret från sin bästa vintersida med helt vindstilla och bara -2 grader under strålande sol och blå himmel. Trampade ut till Årsta så fort jag kunde och riggade förväntansfull min A2 och hoppades på lite kall luftrörelse. Och nog bjöds det på termik, på det 3:e kastet så högg det fint och sen blev det en kul och nyttig tränings-session med bra tider som följde på varandra. Termiken var svag men stadig och klart definerbar så man kunde kurva fint periodvis utan att oroa sig för skarpa kanter att trilla över och ur som senast jag var ute. Mycket skönt att få flyga under sådana förhållanden i februari.

Kast 3: 2,23
Kast 8: 2,05
Kast 9: 2,19
Kast 11: 2,09
Kast 12: 2,26
Kast 15: 2,50
Kast 16: 1,54
Kast 17: 1,56

Så fick till bra tid på 8 kast av 21, vilket kändes verkligen bra med tanke på temperaturen och årstiden.



Efter första acken så dök min flygkompis Micke upp med sin Sal-Sa och började kasta, och mycket snart så lyckades vi få till en krock cirka 5 meter upp och båda planen damp i backen. Turligt nog så dämpade snön helt klart så inga större skador förutom ett hugg i framkanten på min A2, vilket trycktes ut och enkelt lagades med tejp för att kunna flyga vidare. Sen passade givetvis en annalkande väder front på att marchera in och lägga sig som ett grått lock över himlen så termikaktiviteten avtog markant.

Så jag ägnade resten av acken åt att testa lite lika kastteknik och prövade lite olika inställningar för kastläget, men blev inte nöjd med höjden och avslutade med att återgå till ursprungsinställningen igen. Jag fick ut fem tider precis under 2 minuter på 30 kast så det kändes som en ok träning på alla sätt och vis. Därefter så packade jag ihop och trampade hem lite frusen men ännu mer sugen på mer träning så snart som vind och väder bjuder till.

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer