Solsöndag på Kungshamn



Vi kom ut till Kungshamn vid 13 tiden och det bjöds på fantastiskt fina förhållande, vi kunde kasta ut i en svag NNV med sol och blå himmel som fond, och bara -3 kallt. Det kändes som en mycket trevlig försmak av den senvinter/vår som snart ska komma.

Vi inledde med en lekig session och jag lät Weaseln börja glida och flowa i lyftet, Olof lattjade med sin Damp och ritade snäva svängar och virvlingar runt träden och sig själv som vanligt. Det blev några ubåtslandningar i den lätta snön och det är nog tur att Damp har en blå fena numera, annars hade den varit helt osynlig.







Efter att ha flugit en stund bytte jag över till min Frettchen, som en liten en uppvärmning och lyfttest inför den premiär som jag planerade men samtidigt var lite nervös för. Frettchen gav en fint svepig session och det blev lite hets på slutet då färjorna började dyka upp på väg in mot stan, de ger alltid ett rejält hål i lyftet efter att ha passerat och det har orsakat en hel del paniklandningar.





Men vi tog båda rejält med höjd och klarade av "hålet" utan sättning så det kändes rätt stabilt och jag bestämde mig för att snarast göra min premiär innan lyftet försvagades mot skymningen som det brukar. Och premiär blev det, men den kommer på film senare i veckan...



På slutet av en mycket lyckad dag så dök även Micke upp med sin Sal-Sa och det blev en fin skymningsession med Damp, Sal-Sa och Weasel i luften samtidigt och givetvis så kan man ju inte ha tre kärror i luften utan en midair eller två. Först så knuffades min Weasel och Olofs Damp lite men det gick bra, men en liten stund senare så blev det en skarp smäll när Sal-Sa och Weasel stötte ihop en bit upp och Weaseln dök som en sten i backen. Efter lite letande i snön så hittades den och det var en avslagen roderlänk som orsakat dyket, men inga andra skador trevligt nog.

Vi packade ihop i det sista skymningsljuset och var helt överens om att dagen kändes mycket lyckad och att ljuset räckte betydligt längre än vi väntat oss, så det kändes verkligen som om man kunde börja ana att chanserna till längre hangdagar klart ligger framför oss.

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer