Ocelotpremiär på Kungshamn

Här är filmen från den framgångsrika premiären av Oceloten på Kungshamnsklippan i söndags. Jag var rejält nervös innan utkastet och sen tog det en stund innan jag fick upp den i fart så att den flög som den skulle, men sen blev det en skön och något mindre spänd flygstund. Oceloten ven/gnällde så där fint som glasfiberkärror gör och flöt fint i den lätta vinden, efter en stund började jag smaka på rollar och loopar och det kändes som om man kommer att kunna vrida ur den en hel del kul flygning i framtiden. Efter ca en halvtimme så började vinden avta och lyftet tunnade ur en del så då var jag tacksam för flapperon inställningen så jag kunde klaffa ner lite och fortfarande ta höjd till landningen, vilken gick strålande som ni kan se. Måste bara minska lite på dykkompensationen under full flappning så den inte dyker fullt så mycket. Gissa om jag var lättad och nöjd efter landningen...



Tobias aka Fluffracka

Kommentarer

  1. Hallå där Tobias!

    Visst är Oceloten en mysig kärra! Jag blev jäkligt sugen på att fixa igång min igen nu när jag såg dig flyga Ocelot på Näsdroppet igår.

    Använder du skevrodren som klaff på en Ocelot med 2-servovinge? Det är inte en jättebra idé eftersom den gärna tipstallar ganska elakt när man kommer ner i låga farter om du vinklar ner skevrodren. Jag brukar istället köra skeven som spoilers med Spoileronmix och mixa in höjdroder upp föra att bromsa inför landning. Det har funkat bra för landning på min skevrodervingade hang-Ocelot.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar