Kall DLG träning på Årsta



När jag vaknade var det strålande sol, blå himmel och en vacker rimfrost täckte alla träd och buskar utanför mitt fönster, dock var det -16 grader kallt. Så efter en snabb frukost och rejäl påklädning så trampade jag iväg till Årstafältet för att få en efterlängtad session med min A2:a. Väl där hade tempen stigit lite upp till ca -10 och den tidigare helt vindstilla luften hade börjat röra lite på sig, så jag riggade och trampade sen upp en liten yta i snön att ta ansats i inför kasten.

Det började bra på en gång, det fanns hel klart luftrörelse att kurva i och redan i andra kastet så hittade jag lyft och fick till en 2 min 36 s, sen följde lite bomflyg blandat med en 2 min, en 2,13 och en 2,28. Det blev en del runt 1,45 också, trevligt nog så det högg rejält fint periodvis trots kylan. På 22 kast blev det en bra utdelning och jag kände mig riktigt nöjd trots att jag var ordentligt rostig i kasten.



Det var överlag en konstig form på utbredning av lyftet och med riktigt svårt sjunk så fort man kom lite utanför. Det var som om lyftet bredde ut sig i sidled mer än i vindrikningen märkligt nog, det var som att hitta 50 meter breda och bara 5 meter tjocka hiss-schakt med lyft och precis bakom var det stora hål där man förlorade 15 - 20 meter i på ett ögonblick. Detta syns tydligt på första kastet i filmen, där jag trodde att jag kunde svänga in i lyftet men trillar över kanten och hamnar i ett rejält sjunkområde. Tyvärr blev filmandet kort för kylan sög musten ur det halvladdade batteriet i kameran väldigt snabbt.



Andra acken så blev det 24 kast och jag fick till en 2,40 med lite höjdvinst som bäst och sen två 2 minutare blandat med kortare flyg. Så när jag packade ner lite småfrusen så var det med ett stort smajl och bra med sug efter fler såna här flygdagar, dock får de gärna vara lite varmare faktiskt.



Tobias aka Fluffracka

Kommentarer