Hangnosning i Västra Skogen


Förra sommaren uppmärksammade jag att det fanns en, vad det såg ut som ,fin klippa vid Västra Skogen ut mot Ulvsundasjön. Den syntes från Alviksbron när jag cyklade över, så lite senare så tog jag mig förbi och kollade av hur det såg ut där. Det verkade som en ok hangspot men den var inte så hög ovanför trädtopparna och den stack ut mellan ett höghus och en huslänga så inte den enklaste miljön att flyga i. Tyckte att det var kul med en spot som passade för SV så nära stan så jag lovade mig själv att testa den när tillfälle gavs.

Nu i söndags, den 5 februari, så blev det äntligen av. Planen var att få till en snabb och nära hangsession då det var kort om tid innan solen gick ner och jag skulle till jobbet senare, så vi åkte ut till Västra Skogen och parkerade 30 meter från kanten. Det blåste lite byigt och vinden vred runt lite mest hela tiden mellan SV och VSV, så det var periodvis rätt turbulent och håligt i lyftet.

Men flyga gick det alldelles utmärkt, jag luftade min Weasel och Olof sin Damp, och även om botten gick ur ibland och trycket flyttade runt hela tiden så gick det fint att ta höjd och få ok flyg. När man väl kom upp på höjd så var det ett jämnare lyft att surfa i och man kunde laja runt lite efter förmåga bara man inte gick för lågt. Dock så föll man lätt ur botten av lyftet när man kom för lågt och då var det bara att landa och kasta ut igen, för det gick inte att skrapa sig upp för det var alldelles för hoppigt och osäkert när man kom lågt. Vi fick båda göra ett par omstarter efter att ha försökt rädda oss upp ur en lite låg passage och bara blivit nertryckta utan chans att ta sig ut igen, men det var en kul session i alla fall med ett antal skojs och lekiga flyg med vissa inslag av brottning och panikflygning.

Så vi fick en trivsam snabbsession och testet utföll till belåtelse trots lite hoppiga förhållanden, och nybesök ska göras när det blåser en stadig SV, för vi anar att det här hanget kan nog leverera bättre lyft då.

Kommentarer