Eftersom jag funderat ett tag på om det går att flyga glasfiberkärror på våra klipphang så har jag letat efter ett lämpligt billigt och tillgängligt "offeranod" att kasta ut. Kort och gott en glafiberkärra som är lagom kantstött men ändock tillräckligt flygbar för att att det skulle vara kul och lärorikt att testa den på våra spots och riskabla landningsytor.
Tanken var att det inte skulle vara så smärtsamt om det slutade med att man bar hem det som en hög med flisor och damm i en plastpåse efter en session ute på hangkanten, och det första steget i den här processen var att testa att flyga min Phoenix på våra hang ett tag. Efter att ha fått ut ett tiotal sessioner som alla slutat lyckligt med mer eller mindre kontrollerade landningar så kändes det som om man fått en del efarenhet och känsla för vad som krävs för att hålla en glasfiberkärra levande ett tag, så det var dags att shopa loss.
Ibland har man tur för efter ha tittat runt lite på nätet efter ett lämpligt objekt och mest hittat halvdyra kärror som verkligen inte kändes som rätt sak att offra till klipphangstrollen, så dök det upp en något skrynklig Ocelot på Svensktmodellflygs köp&sälj till ett bra pris. Efter lite mejlande fram och tillbaka så mötes vi tillslut på Jakobsbergs station för en klassisk "switch" och nu så ligger nästa nivå på klipphangsflygandet här hemma och väntar på att vädras så snart ack och mottagare är monterade.
Det känns som det här kommer bli en spännande utmaning och jag är rejält nyfiken på om vinter/vårvindarna och klipporna kommer att knäcka mina försök och Oceloten, eller om man kan öppna upp en ny dimension i hangflygandet framöver...
Tobias aka Fluffracka
Kommentarer
Skicka en kommentar