Is och termik



I lördags, den 21 januari, höll sig plötsligt vinden väldigt stilla och trots att det var cirka -6 så passade jag på att få till en timmes DLG-träning när tillfället bjöds. På grund av lite tidspress så tog jag mig till bara till Tanto, ca 5 minuter hemifrån, då jag testat att flyga där tidigare och trots att det är lite trångt så funkar det till kastträning och så.

Nu visade det sig att det var väldigt isigt där för tillfället, i princip hela gräsmattan var mest blankis med lite grästuvor som stack upp här och där. Så jag fick hålla mig där det var en liten höjning mot kullen upp mot träden och där var det lite mer grästuvor mellan isen, men det gick inte att ta någon ansats alls nästan utan det blev så att jag fick ta 3 försiktiga steg innan jag snurrad upp planet. Givetvis gav detta riktigt låga höjder i kasten och inte så bra tekniken heller men det kändes ändå skönt att få lite flygtid.

De första stunden var jag mest koncentrerad på att få till kasten och att få fokus på hur stort flygutrymme jag hade mellan träden, men efter några kast till så märket jag att det faktiskt fanns lite luftrörelse som påverkade planet tydligt. Efter lite mer runtsniffande så insåg jag att det rörde sig mest över de partier där isen låg som störst konstigt nog, så jag började söka av mer fokuserat där och hittade bärigt lyft korta ögonblick.

Efter lite mer koncentrerat cirklande så fick jag till en 1,45 och det kändes bra under omständigheterna och efter några bomkast så fick jag ett flyg som började dåligt, men sen hittad jag det svaga lyftet och lyckades hålla mig sakta sjunkande till en 1,57 tid. Blev rätt nöjd med den tiden från så låg höjd och över is i -6. Det markerade lite flygen efter och även om jag verkligen försökte cirkla försiktigt och minimera alla misstag när det lyfte lite så fick jag inte till en lika bra tid igen, närmare 1,45 som bäst blev det.

Sen började det blåsa lite och träden omkring gav klart en del turbulens så tiderna blev mindre även om jag fick till några cirklingar här och där. Så efter en stunds kastande till så beslöt jag mig för att lägga ner innan jag halkade omkull eller satte A2:an i ett träd, kände mig ju rätt peppad av flygen så packade ner och hojade hem med huvudet fullt av funderingar om is och termik.



Tobias aka Fluffracka

Kommentarer