A2 session i ruskväder



På väg till jobbet i onsdags så passade jag på att få till en timmes kastträning med min A2:a på Årstafältet. Trampade lite stressad ut dit och riggade snabbt då jag bara hade lite över en timme på mig innan ett möte på jobbet. Det var rätt mögigt väder med ca -1 och igenmulet med lite snöflingor i luften ibland, och fältet som först såg så grönt ut visade sig ha ett tunt lager med snö och is om vart annat som gjorde det riktigt halt.

När jag väl började kasta så insåg jag att halkan gjorde det omöjligt att ta någon direkt ansats innan kasten så det blev bara tre försiktiga steg innan uppsnurrningen. Det tillsammans med min otränade kastteknik gjorde så att det bara blev rätt låga kast men det kändes bra att få komma ut och flyga A2 efter två veckor sen senast och så här års får man vara tacksam för varje timme som kan bjuda på möjlighet till DLG träning.


Eftersom vädret var så gråmögigt och det var kallt och mulet så var jag helt inriktad på att bara se det som ren kastträning, men efter några kast så märkte jag att det fanns lite svag luftrörelse och efter en riktig försiktig äggskalscirkling så lyckades jag att plocka 2,09 i flygtid. Gissa om jag blev nöjd, och började jaga runt lite för att se om det kanske kunde finnas mer att leka med, men fick några korta flyg med lite hisskänsla neråt ibland. Men sen så hittade jag det igen och fick till en 1,59 efter lite försiktigt brottande med lyftet. Sen var det dock slut på sådana fina presenter utan det blev mest lite mer vindpåverkan och turbulens från trädridån i kanten på fältet att försöka stångas mot.


Jag fick ut 20 kast innan larmet sa att det var dags att packa ihop och stressa iväg till jobbet, men tack var de två små lyftnosningarna så kändes träningstunden alldelles utmärkt bra och jag rullade iväg till ett 17 timmars arbetspass med ett stort leende och huvudet fullt av DLGflyg.

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer