måndag 5 december 2011

Premiärdag på Torndalsklipporna



Idag blev det en dubbelpremiär när vi var ute på Torndalsklipporna, jag luftsatte min Phoenix 2000 och Olof sin nya lilla vinge som nu har smeknamnet Damp tillsvidare.



Min Phoenix införskaffades i slutet på våren efter en lång och blåsig period med mycket hangflyg, jag tänkte att den skulle bli min testkärra för att kolla om detfungerade med en 2 metersmaskin på våra hang. Den var billig, blev bara ca 800 kr med alla avgifter så tänkte att den var helt perfekt till att ha som "offer" när man prövade sig fram, den har också fördelen att den är förberedd för klaffar så den lovade att bli lättare att landa på trånga hangkanter.



Tyvärr försvann de starka vindarna när den hade levererats så den blev liggande ett bra tag men under den tidiga hösten så satte jag igång med att bygga och montera den, kroppen är i en okrossbar plast och vingarna i EPO så jag tänkte att den skulle bli både stark och tålig. Jag klädde vingarna med laminatfilm och det blev väldigt starkt och slätt så den lovade att bli hal och rätt snabb men också lite tyngre än orginal. Mycket riktigt så blev den lite tyngre än jag trodde, ca 1250 g, så jag har fått vänta med att testa den då vindarna överlag har varit svaga i höst när jag varit ledig.



Men idag så var det dags, det blåste ca 7 m/s rakt in mot Torndalsklipporna och efter lite mekande inledningvis med en försvunnen programering som gjorde att det inte fanns någon butterfly längre(?), så stod jag där på hangkanten och efter några ögonblicks nervositetstvekan så hivade jag ut den och den flög så bra rakt ut och upp. Sen vart det en riktigt skön session med att upptäcka egenskaperna och den var trevligt snabb, svarade fint på alla roder och var inte det minsta stallbenägen, plus att den ven så fint när man svepte förbi på låg höjd framför kanten. Jag flög den med ett stort leende över en timme och lajade glatt loss över hela hanget, den är ingen renodlad aerobat men levererar fint flyg, en skön penetration i vinden och tyngden gör att den inte låter sig påverkas av turbulensen så mycket.





Kort och gott så blev jag mycket nöjd med den och kommer att flyga den så mycket jag kan på våra stora och små hang för att se hur funktionellt det är med en 2 metrare som kan landas med hjälp av butterfly, och framförallt se hur länge den överlever alla steniga och trädfyllda landningsytor som vi har på våra klippor. Det är bara en sak som är lite skrämmande, att jag nu har börjat fundera på om det faktiskt inte är möjligt att det går att flyga hala glasfiberkärror på våra hang också, det här kan bli dyrt...



Olof luftsatte sin lilla vinge och den flög mycket bra, den är en helt fantastiskt snabb, kvickvändande och spastisk liten kärra som han periodvis flög i cirklar kring sig själv. Han var klart nöjd med den och vi kallade den för Damp vilket passade flygegenskaperna väldigt bra, vi får se om det namnet sätter sig...





Jag avslutade med en liten session med min Frettchen i det allt svagare ljuset och efter den sista sättningen i mörkret med stukad nos som följd så var det dags att packa ihop och lägga ner för dagen. Vi var mycket nöjda när vi rullade iväg mot varm choklad och lussebulle på närmaste mack, det vart en bra hangdag att lägga till listan...







Tobias aka Fluffracka

1 kommentar:

  1. Tack för en mycket trevlig flygdag! Dampen är ju riktigt lätt för sina 1,10m vingspann, och lär flyga bra även när det blåser skrapvindar. Jag har redan börjat planera en tyngre Damp 2, som ska kläs med rokokomönstrad vaxduk och laminat. Kommer gå som ett skott!

    Olof

    SvaraRadera