A2 - I luften igen


Idag fick jag äntligen göra en återpremiär med A2:an på ett kallt men fint Årstafält. Det har varit långt mellan de lugnare dagarna den senaste tiden och typiskt nog så missade jag den enda vindfria dagen förra vecka pga att det var jobbnatt kvällen innan. Så jag har otåligt väntat på att få snurra upp den i skyn och se om den skulle flyga lika fint som innan skrotningen.

Men idag så var det nästan vindstilla när jag vaknade och efter ha väntat till solen gått upp och kollat av vindstationerna så trampade jag iväg ut till Årsta. Det var frost i gräset och ca -1 när jag kom ut, riggade snabbt och satte timern i mobilen på 45 minuter för att inte riskera att tömma acken igen, och satte igång att snurra upp den i det blå. Kände mig ordentligt rostig efter en och en halv månads uppehåll och alla kasten var deprimerande låga, kastteknik är helt klart en färskvara och nu behövs det tränas massor igen framöver.

Det var ingen luftrörelse att direkt cirkla i men en annan liten puff kunde man se att den fick ibland, och tiderna låg runt 1.30 under första acken så det kändes verkligen att det behövs träning igen. Under andra acken så började vinden röra på sig lite och trädridån uppe i lovart gav en hel del turblens som knuffade omkring en däruppe, både upp och ner. Fick till några turbulenssurfningar ibland och tillslut en på 2 min, men ofta var man nere på 1 till 1.20 cirkus.

Tillslut fick jag hugg på någon form av lyft för fick till tre stycken 2 minutare inom 15 minuter så det kändes riktigt bra och kasten blev allt lite högre och stabilare på slutet. Packade ner nöjd och rätt peppad på mer träning snarast, framförallt måste jag få till regelbunden kastträning framöver även om det blåser och är kort om ljus. Får diciplinera mig lite med andra ord.

Men huvudsaken för dagen var att A2:an flyger igen och att det var skönt att få till en dlgsession efter så lång tid, så trampade hemåt rätt nöjd ändå.

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer