Transportlåda för DLG


Jag har fått några förfrågningar angående transportlådan för min A2:a som syns på en av bilderna från dag 101, så här kommer det lite info om den.

Jag byggde den främst för att jag nästan alltid cyklar till fälten för att träna/flyga och ville ha en rejält tålig låda att spänna fast på hojen, och den skulle även kunna klara en regnskur eller två utan att tappa formen. Så jag gick och tiggde en cykelkartong från min lokala cykelhandlare, de ger gärna bort dem om de har några hemma. De bättre lådorna är rätt rejäla med tjock och fin kartong, bla de från märket Cannondale rekommenderas särskilt för de är lite extra stora.

Jag fick förlänga den en liten bit för att vingen skulle få plats men det var lätt gjort, likaså fick jag göra en utbuktning på ena sidan för att fena och stabbe skulle få plats liggande på sidan. Jag tyckte att det var den bästa lösningen eftersom det tog mindre plats på bredden då. Efter jag tejpat och limmat in skum för att hålla allt på plats så skar jag ner den så att den smalnar av i höjdled ner mot nosen och byggde ett lock med nedstickande kant som spänns fast av ett band med snäpplås. Jag funderade en del på att göra lock som satt fast med tejpgångjärn, men det är rätt praktiskt att kunna lägga locket på marken och ha som bas när man sätter ihop planet eller meckar med det. Mina verktyg, ackar, lipomätare och annat brukar ligga där när jag flyger, vilket är rätt praktiskt när man behöver ha dem till hands. Jag avslutade med att lägga ett lager klar packtejp över locket för att fuktskydda det, och planen är att klä hela lådan i skåpvinyl för att skydda den också från väta, kan bli snyggt med mahogny färgad vinyl för den rätta fejklooken.

Det blev en enkel men praktisk låda som jag hojar med och inte skulle tveka att ta på lokaltrafik, buss och tåg, även när det är trångt, men att flyga kräver nog betydligt kraftigare doningar och specialbygge.

Hoppas mitt bygge inspirerar på något sätt till att hitta enkla och funkis lösningar på transportproblemen.



Tobias aka Fluffracka

Kommentarer