Laga A2 - del 1





Efter min katastrof lördag på gärdet så var ju min A2 i stort behov av reparationer. När jag gick igenom skadorna så kunde jag sammanfatta listan till intryckt nos, knäckt servoarm, spräckt bom och en liten skada vid den främre in fästningen i vingen. Kändes lite deprimerande först och ville lägga undan den så jag slapp se den men efter lite funderande och frågor till A2:ans designer så var det bara att sätta igång.

Började med att plocka ur allt ur nosen, skulle ändå göra en prydligare installation och ville inte riskera att kladda ner grejorna när man håller på i den trånga nosen. Tog sen och började trycka ut nosen med fingrarna, det gick bra efter att jag tvättat av nosen på utsidan och varmvattnet mjukat upp kevlaren lite. När den hade fått tillbaka sin gamla form så gott det gick så tog jag lite epoxy och vätte ordentligt en bit luftig och tjock vävmatta material jag hittat på jobbet, sen så tryckte jag in det i nosen för att ge lite bas åt lagningarna på utsidan.

Den spräckta bommen blev nästa steg, slipade, vätte med epoxy och la sedan en bit nervätt kolfibermatta runt och avslutade med en bit mylar som pressas runt limning med eltejp. Så nu är det bara att vänta på att epoxyn härdar och sen ge sig på nästa steg som är att stärka upp och släta ut utsidan av nosen.





Tobias aka Fluffracka

Kommentarer