Kall termikfest på Årstafältet



Vaknade till +5, strålande, sol, blå himmel och svaga vindar, så dagens planerade hangutflykt ändrades hastigt till ett besök på Årstafältet med Ava:n för lite termikjakt. Att få möjlighet till en termikdag så sent in i november kändes rätt speciellt och även om jag hoppades på att få kurva lite i lyft så antog jag att det skulle vara svagt om det gick att hitta.

Så trampade ut med hojen och stora lådan därbak och var snart på plats och riggad, pratade lite med de andra som passade på att flyga i det fina vädret, och sen var det var bara att slå om switchen och se planet surra upp det blå och glittra i solen lite snyggt däruppe. Första flyget vart kort och jag letade mest runt för att känna på luften och det visade sig finnas en hel del luftrörelse när jag kryssade omkring, men lyckades inte hitta någon stadig bubbla att haka på så var nere rätt snart, men blev rejält taggad på att få till kurvandet i den fina luften.

Sen började festen, och det blev ett väldigt kalas, för även om man inte skjutsades upp i höjden så gick det klart att göra höjdvinst utan problem på förvånansvärt bäriga bubblor, så en del av tiderna blev riktigt bra. Jag hade bara en ordentlig sjunkcykel jag fastnade i och blev nerpressad av, annars så var det lite svagare under några av flygen men lyckades även med en fin lågräddning som höll mig flytande mellan 40 och 50 meter under 1.5 minut, så lyft fanns det helt klart i massor.

Start höjder och flygtid:
145m - 5m 32s
183m - 9m 09s
179m - 10m 07s
167m - 14m 33s
151m - 13m 39s
136m - 3m 36s
134m - 6m 49s
159m - 7m 59s
129m - 5m 05s
143m - 6m 43s
152m - 10m 56s

Elva flyg blev det och jag vart mycket glad över att lyckas plocka 6 stycken som var runt 8 minuter och bättre, det kändes mycket skönt att få till en sån dag när man misstänker att det kanske är den sista termikdagen för året. Det avslutande och sista flyget var under en allt molnigare och mörknande himmel med en skarp molnkant och med solnedgången som lyste upp undersidan på molnen långt bort, men ändå så fanns lyftet där och bar så fint. Landade i skymmningsljuset och packade ihop med ett stort leende, lite kall, helt urflugen och mycket nöjd.


De fyra bästa flygen, och det kortaste. Trimningen i loggprogramet gav de konstiga avsluten hängande i luften pga att lufttemp och tryck förändrades under flygen, plus att jag inte fått full koll ännu på hur man ställer nollhöjden i båda ändarna av kurvan i programmet.




Tobias aka Fluffracka

Kommentarer

  1. Hej Tobias
    Jag tror inte du ska försöka trimma till 0 i loggprogrammet. Jag tror helt enkelt att det visar på tryckförändringar under flygpasset. Kom ihåg att varje 1 hPa/millibar motsvarar ca: 8 meters "felvisning" jämfört med när du startade.
    Jag vet att GeeBee sagt att det är väldigt ovanligt med så stora ändringar i lufttrycket under så kort tid som din logg indikerar, (ca:2 millibarbar)men jag har varit med om liknande förändringar även med RC Altimeter #2 BASIC-mätaren.
    Spännande om du hittar annat svar på detta.

    /Ville

    /Ville

    SvaraRadera

Skicka en kommentar