För ett år sedan...



...den här dagen/datumet så hade vi en väldigt vintrig hangsession. Med tanke på vinterns lite dröjande ankomst tyckte jag att det kunde vara lite roligt med att berätta om den dagens försök till vinterhangflyg.

Vi åkte ut till ett hang ute på Tyresö och även om det hade lovats snö så tyckte vi att det inte snöade så mycket, mest lite ensaka flingor och vinden låg fin och stadig på en 6 m/s i rätt riktning. Vi parkerade bilen och konstaterade att det var mer snö än vi väntat oss, men efter en kort och lite slirig promenad genom skogen så var vi framme på plats uppe på klippan. Nu snöade det betydligt mer och vinden friskade i ordentligt, men eftersom vi ändå var där så var det ju klart att vi skulle flyga, och vi var ju rätt påpälsade också.



Jag började med att kasta ut min Frettchen och fick en riktig brottningsmatch i byig vind och med snödrev som tog sig in under glasögonen så jag knappt såg nåt alls meddans jag försökte hålla planet i luften och inte pressas in över träden i byarna. Jag hade lite rudementär kontroll och lyckades få till några snabba men lite fladdriga passager då det oväntade plötsligt hände, tejpen som höll fast fenan lossnade och planet singlade ner i snön en bit nedanför mig meddans fenan fladdrade iväg bakåt i vinden. Planet var oskadat av skrotningen i snön men fenan kunde jag inte hitta, letade länge och långt bak in i skogen utan någon framgång.



Undet tiden hade Micke fått ut sin Halfpipe och hade sin egen brottningsmatch i snödrevet och byarna, även om den flög fint periodvis så gjorde den dåliga sikten och byarna att det var ordentligt hoppigt och mycket snart satt den en bit upp i en grantopp. Under tiden han fiskade ner den slängde jag upp min Weasel som jag hade fått borsta av en massa snö och is ifrån och fick ett mycket kort flyg innan jag satte den hårt i en klippa en bit ner och knäckte ett roderhorn, ridå för min del helt klart.



Micke gjorde ett försök med sin Weasel och fick till en stunds hoppig flygning men kunde knappt se något långa stunder på grund av snön som blåste in under glasögonen, tillslut vart det en trädlandning och efter att vi fått ner den efter en stund pulande så var det bara att inse fakta, vi var klara för dagen.



På väg till bilen när vi traskade genom skogen och slingrade oss fram under de snötyngda träden, kom vi fram till en lite större vattensamling, och där låg min fena och flöt så fint i det stilla vattnet. Det var en bra bit ifrån kanten där vi hade stått och dit där den hade landat, och dessutom så var det rätt tätt mellan träden runt omkring också, så tala om tur. Det var bara att fiska upp den med en pinne och lite balansering och sen så knatade vi ut till bilen. Det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss och en hel del trasiga plan vart det, men ändå en hangdag att minnas...



Tobias aka Fluffracka

Kommentarer