100 flygdagar 2011, hittills...


Antalet flygdagar har sakta men säkert växt under månaderna som gått. Tisdagen den 8 november loggade jag den 100 flygdagen under 2011 på ett kallt men nästan vindstilla Årstafält.

Trampade ut lite senare än tänkt men var där vid 1330 och hade snart riggat Avan, dagens tema var en test av den nya höjdlogger jag fått att utvärdera och flyga med. Den hade visat sig mycket enkel att handha och ställa in så nu var det dags för den första flygtesten, men jag återkommer senare med en utförlig beskrivning och test.

Det var ca 5 grader, 2 m/s och lite moln med en hel del blått så väldigt fint efter ett antal dagar med grått lock över himlen, väntade mig dock ingen större luftrörelse eller termik då det var sent på dagen, rätt kallt och lite solinstrålning.

Kastade iväg Avan och surrade upp på höjd, och började en fin lugn kryssning över skyn. Som väntat var det inte mycket luftrörelse men lite bumpar stötte jag på så den stora lagerbyggnaden bredvid fältet gav av lite värme i alla fall. Det vart ett fint flyg och det var mycket skönt att se Avan kryssa där uppe i det blå igen.

Jag fortsatte sen med flyg efter flyg tills acken var slut, och jag hittade faktiskt lyft under ett av flygen, fick till 11.32 och dessutom lite höjdvinst, hela 14 meter utdraget under 4 minuter, så kände mig mycket nöjd när jag landade. Det var verkligen äggskalsflygning där jag gjorde så små roderrörelser som möjligt hela tiden för att inte trilla ur blåsan och blev riktigt glad när jag kunde silkesflyga svagt uppåt i cirklarna ett tag.

Jag fick ut 7 stig ur acken och starthöjden och tiderna blev som följande:

231m - 7,20
175m - 7,22
177m - 11,32
191m - 6,23
179m - 7,55
151m - 6,15

När jag tillslut landade efter sista flyget så frös jag så att jag skakade, men då gick solen ner i en fantastisk solnedgång så det kändes ändock som ett bra avslut på sin 100:de flygdag. :D

Fördelningen över året i flygdagar mellan hang, termik och DLG ser ut så här:

Hang: 43
Termik: 25
DLG: 32

Tobias aka Fluffracka

Kommentarer

  1. Hej Tobias
    Grattis till din 100:e flygdag, starkt gjort.
    Intressanta siffror för AVA´n. Jag slog dom och kom fram till ett medelsjunk på 0,35 m/sek. Det ligger nog ganska nära modellens maxprestanda vad gäller sjunkhastighet. Skulle tro det ligger mellan 0,35-0,40 m/sek i tät och fin luft, t.ex. kalla klara vinterdegar. Det kommer att bli spännande att se vilka standardhöjder det blir vid riktiga F5J-tävlingar. Skulle nog tro att vi mestadels kommer att se starthöjder mellan 100-150 meter vid normalvädret under sommarmånaderna.

    /Ville

    SvaraRadera
  2. Ville: Jag har mätt upp mitt bästa medelsjunk till 0.33 m/s när jag testflugit en helt stilla morgon. Det var rena rakflyg där jag lät Avan driva i egna svängar utan korrigering. Loggkurvorna var häpnadsväckande raka i utförsbacken...

    Ja jag tror också att starthöjderna blir i det spannet, men det ska även bli intressant vad som sker när de stora elefanterna från F3J börjar nosa på formatet, vet åtminstonde några som har annonserat att de har F5J kärror på gång...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar