Händelserik dag på Vishamnsudd


Onsdag 14 augusti 2019. Med en semester som började närma sig sitt slut så var suget efter att få till en bra dag ute på en skön hangkant stort. Efter att ha kollat av vind och väder styrde jag bilen ut till Vishamnsudd och tog den lilla promenaden ut genom skogen. Väl på plats så blåste det fint nästan rakt på med en varm och skön vind, och jag installerade mig och började rigga planen på en gång.

Började med att testa lyftet med Weaseln och fick en fin session med en hel del lågsniff och närpassager med lite lekfullt virvlande innanför hangkanten. När jag lajat av mig en bra stund och nosat ut lyftet ordentligt så lyckades jag landa lite smidigt, tog en kort paus och softade lite i solen med utsikten i ögonen.



Efter lite funderande så väckte jag sedan Påswiseln, den hade precis fått en ny Life-ack istället för Lipo och UBEC så den hade viktats om och nu var det dags nypremiär. Det första kastet ville sig inte alls, den bara nosade upp i vinden och dunsade i backen direkt och efter ett antal sådana misslyckade och frustrerande startförsök så bestämde jag mig för att stoppa mer vikt i nosen trots att den var korrekt balanserad. Efter lite bök och råddande med gamla mynt och tejp som viktning så lyckades jag tillslut efter några kassa starter få upp den i vinden och få till lite stabilt flygande. Men den var klart framtung och jag fick flyga den med konstant tumtrim för att få till någorlunda funkis kontroll.

Så jag började laja runt över det blå i vanlig ordning och fick till en rätt skön stund av lite hårresande  vingligt snabba svep och rörelser både lågt och högt över hanget, dock med abret att så fort jag fick upp den i ordentlig fart så kom det ett rejält brrrrrrtttt från de fluttrande skevarna. Och sen när jag gjorde en rejält kantigt hård upptagning så hände det, noskonen släppte och sköt iväg i en båge neråt och jag såg hur acken flög ur och föll åt ett annat håll alltmedan Påswiseln tumlade ner en bit bort.

Det var bara att ge sig ner framför kanten och börja leta. Planet hittade jag enkelt en liten bit bort men resten tog en bra stund att finna, först och lättast var ju att få syn på den orangea noskonen, men tillslut så fann jag även acken liggande i mossan rätt nära. Lättad samlade jag ihop allt och klättrade upp igen för en lugnande paus. Jag bestämde mig för att pausa dagens flyg med Påswiseln och klura ut och lösa all problem med den senare när jag var hemma igen.




Jag riggade RockBreakern och efter en smidig start så gick den till väders och började yla upp hela skyn framför hanget. Det var verkligen en fröjd att spaka loss den och den var så skönt snabbt svepig och låste så fint i sina linjer, gungor och fartsvängar att jag zonade ut ordentligt och bara flög och flög och flög, tillslut kände jag hur det liksom stramade i tandköttet efter att vinden och solen torkat ut mitt stora extatiska flin. Det blev verkligen en fantastisk bra session med RockBreakern och den var verkligen ett sådant perfekt hangredskap att jag direkt började fundera på att inskaffa åtminstone en i reserv och kanske en tung hårdvindsvariant också. Jag lyckades landa den oskadd trots att jag var lite hjärnmör av det långa spakandet och lite uttorkad av den varma blåsten.


Efter att ha pausat en bra stund så såg jag att det såg ut att växa på lite tunga och mörkare moln med vad som verkade vara regnskyar under, så jag plockade snabbt fram Silly och kastade ut den efter att ha riggat hjälmkameran. Nu blev det istället en kul stund av mer betydligt mer snabbt vingligt, stökigt hoppigt och rejält snabbt svishande närflyg när jag spakade loss och lät Silly yra runt mig. Det var som alltid lika kul och alltid lika hektiskt nervigt att hålla den lilla flygande i det något turbulenta lyftet precis inne över hangkanten. Efter några sättningar och omstarter så hade jag flugit mig Sillynöjd och förhoppningsvis hade jag fått ihop någon liten användbar snutt video. 




Jag tog en sista liten snabb flygstund med Weaseln igen för att verkligen dra ut på dagens nöje. Men tillsist så satte jag den lite för slarvigt och insåg att jag blivit alltför spaktrög för att fortsätta, så jag satte mig en stund och stirrade helt urflugen på de annalkande molnen innan jag packade ihop, tackade hanget för den fantastiska dagen och promenerade lite trött och svettig till bilen. Det blev onekligen en bra flygdag och skön avslutning på semestern.


Tobias

Kommentarer