Svepslappning på Mörtis


Tisdag 8 maj. Vi åkte ut till Mörtvikenklippan och fick en skön flygsession i den svaga vinden under seneftermiddagen. Det var väldigt trivsamt att surfa ut längt till vänster på hanget då vinden vridit över åt mer sydost och där blev det en svepig lek både högt och lågt och mellan träden i loja svängar.


Jag flög min Frettchen och Micke betade igenom sin planbag och flög Weasel, Halfpipe och avslutade med en stunds Alulalajning. Jag noterade att min Frettchen behöver renoveras snarast då den blev totalt omflygen av alla hans laminerade plan, de har blivit väldigt hala och snabba. Alulan flyger otroligt mycket bättre nu än när den är klädd med laminatfilm och efter att ha testflugit en stund så bestämde jag mig för att snarast modda om min egen, dock ska jag gå lite längre och klippa vingspetsarna på den och smala av skevrodren för att få en ännu mer rörlig liten hangkärra ur den. Det ska bli ett kul projekt...





Vi flög oss nöjda till skyminingen och tackade sen Mörtis för ännu en bra flygdag.

Tobias aka Fluffracka





Kommentarer